Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna „Pro Arte”
Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne „Pro Arte”
„(...) Od dawna, w gronie osób zajmujących się profesjonalnie muzyką, toczą się dyskusje o potrzebie kreowania gustów muzycznych (...) Celowym zatem wydawało się powołanie Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego, które przyjęło na siebie obowiązek upowszechniania i popularyzowania muzyki oraz kształtowania gustów i potrzeb słuchaczy (...)” Maria Juraszek, Goniec Kujawski

Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna „Pro Arte”
Powstała w październiku 2001 roku pod patronatem Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego „Pro Arte”. Tworzą ją muzycy związani ze środowiskiem inowrocławskiej szkoły muzycznej - pedagodzy, absolwenci oraz artyści zaprzyjaźnieni z tą instytucją.
    Inowrocław, Sobota, 21 grudnia 2024 roku. Imieniny: Honoraty, Seweryny, Tomasza
  PL GB DE   Strona główna > Archiwum „Pro Arte”
Archiwum
Archiwum
KONCERT AUSTRALIJSKIEGO ZESPOŁU MUZYKI DAWNEJ „The Sydney Consort”

The Sydney Consort w Inowrocławiu
20 czerwca 2005 roku o godz. 19.00 w kościele w KOŚCIELE GARNIZONOWYM P.W. ŚW. BARBARY I ŚW. MAURYCEGO odbył się koncert jednego z najbardziej dynamicznych zespołów australijskich interpretujących muzykę dawną.
„The Sydney Consort”: NADIA PIAVE – sopran, STAN WOJCIECH KORNEL – skrzypce, viola d’amore, MONIKA KORNEL – klawesyn.
Zobacz także: www.sydneyconsort.com.au/
The Sydney ConsortThe Sydney Consort
Zespół powstał w 1997 r. z inicjatywy Moniki i Stana Wojciecha Kornel – pary polskich muzyków, którzy swoją działalność artystyczną związali z Australią. W skład zespołu wchodzą wybitni australijscy artyści tworząc w zależności od wykonywanego programu zespoły sięgające także rozmiarów małej orkiestry kameralnej. Zespół specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, zgodnie z założeniami i estetyką wykonawczą epoki, aczkolwiek posiada w swym repertuarze także muzykę współczesną, prezentując utwory napisane przez kompozytorów australijskich specjalnie dla Sydney Consort. Ich koncerty są często połączone z poezją deklamowaną przez znanych australijskich aktorów (np. angielska muzyka dawna i Sonety Szekspira).
Obecnie zespół ten, w 3-osobowym składzie, odbywa trasę koncertową po Włoszech, Niemczech oraz Polsce i dzięki Inowrocławskiemu Towarzystwu Muzycznemu PRO ARTE, który wspólnie z Państwową Szkołą Muzyczną i Inowrocławskim Domem Kultury jest organizatorem koncertu, zagości również do Inowrocławia. Podróż ta jest sponsorowana przez Australijską Radę Kultury i Sztuki. Wstęp na koncert jest wolny. W skład zespołu, który zaprezentuje się w Inowrocławiu wchodzą:
Nadia Piave - sopranistka, odbyła studia wokalne w Sydney i we Włoszech (Siena, Perugia, Urbina i Mediolan), gdzie regularnie koncertowała w repertuarze od Monteverdiego do Mozarta, Belliniego do Bernsteina i od Strawińskiego do Strajhorna! W 1999 roku ukończyła Uniwersytet Sydneyski z pracą magisterską poświęconą studiom oraz analizie wykonawczej i stylistycznej aktorek i wokalistek z siedemnastowiecznej Anglii. Jej pasja muzyczno-teatralna, skłoniła ją do kontynuowania dalszych wnikliwych studiów interpretacji angielskiej dawnej muzyki wokalnej, jej wirtuozerii, a w szczególności dramatu muzycznego z czasów Odrodzenia w Anglii. W 1997 roku otrzymała stypendium na dalsze studia we Włoszech, gdzie specjalizowała się w siedemnastowiecznej włoskiej monodii. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez tak znakomitych artystów jak Howard Crook, Graham Pushee i Andrew Lawrence-King. We Włoszech uczestniczyła w kursach muzyki dawnej studiując z: Rinaldo Alessandrini, Marco Longhini, Cristina Miatello i Claudine Anserment. Znana i ceniona na scenie muzyki dawnej w Australii, regularnie występuje i nagrywa dla radia ze znakomitymi zespołami muzyki barokowej, między innymi z Sydney Consort, Australian Brandenburg Orchestra, oraz założonym przez nią – Trio Bassano. Jest również pedagogiem na wydziale wokalnym w Sydneyskim Konserwatorium Muzycznym.
Stan Wojciech Kornel – skrzypek, urodził się w Canberze, w rodzinie polskich emigrantów. Rozpoczął naukę gry na skrzypcach u Jossette Esquidin oraz w klasie profesora Ernest Lewellyn, którą kontynuował w Bydgoskim Liceum Muzycznym. W 1983 r. ukończył Łódzką Akademię Muzyczną pod kierunkiem prof. Z. Płoszaja, pracując jednoczeście w Łódzkiej Orkiestrze Radiowej, dostając nominację na zastępcę koncertmistrza. Po skończonych studiach, był zatrudniony jako koncertmistrz i solista Toruńskiej Orkiestry Kameralnej i Kwartetu Smyczkowego. W 1985 r. wyjechał z Polski po wygranym przesłuchaniu do orkiestry mediolańskiej La Scali . Pracował na letnim festiwalu muzycznym w Veronie, oraz na dwuletnim kontrakcie w orkiestrze operowej La Fenice w Wenecji. W Sydney występuje jako solista i prowadzący wielu prestiżowych zespołów i orkiestr, a od 1988 jest stałym członkiem sydneyskiej orkiestry symfonicznej. Koncertuje również jako altowiolista. Artysta nagrał wiele płyt i nagrań radiowych, głównie z muzyką współczesną australijską. Interesuje się także muzyką dawną. Gra od lat na barokowych skrzypcach (studia z Sigiswald Kuijken w Amsterdamie), oraz 14 strunowym instrumencie – violi d’amore. Pobierał lekcje u Catherine McIntosh w Londynie i w 1995 roku wykonał dwa koncerty na violę d’amore Vivaldiego z Toruńską Orkiestrą Kameralną. W Australii, jest koncertmistrzem barokowej orkiestry, oraz występuje jako solista i prowadzący wielu zespołów na festiwalach muzyki dawnej, koncertach tematycznych połączonych z wykładami dla różnorodnej publiczności, koncertując na obu barokowych instrumentach. Skrzypce barokowe na których koncertuje, pochodzą z około 1770 roku. Viola d’amore jest pracą poznańskiego lutnika pana Mirosława Barana z 1983 roku. Smyczki do obu instrumentów wykonane zostały przez Ralph Ashmead (USA) w 1995 roku.
Monika Kornel – klawesynistka, pochodzi z Torunia, gdzie ukończyła szkołę muzyczną w klasie fortepianu. Po drugim roku studiów fortepianowych na Łódzkiej Akademii Muzycznej, wyjechała do Sydney, gdzie rozpoczęła ponownie naukę - w Konserwatorium Muzycznym w klasie fortepianu profesora Nikolai Evrov oraz dodatkowy fakultet w zakresie muzyki dawnej i klasy klawesynu. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich we Włoszech, studiowała także w Amsterdamie (Bob van Asperen) i Londynie (Robert Woolley). Niedawno koncertowała z Toruńską Orkiestrą Kameralną, grając koncerty klawesynowe J.S. Bacha. W Sydney współpracuje z wieloma zespołami barokowymi, chórami i orkiestrami. Pracuje w zespołach jako muzyk grający basso continuo oraz jako solistka. Bierze również udział w festiwalach muzycznych, przedstawieniach muzyczno-teatralnych, na wystawach w galeriach z programami tematycznymi, na recitalach solowych oraz regularnie nagrywa dla radia. Specjalizuje się nie tylko w wykonawstwie muzyki dawnej, ale również muzyki współczesnej pisanej na instrumenty dawne.

Organizatorzy: Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne „Pro Arte”, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Juliusza Zarębskiego oraz Inowrocławski Dom Kultury.

MEDALE ZASŁUŻONYCH DLA KULTURY POLSKIEJ
PULS POLONII, 28 maja 2006
Foto: Marek Weiss & Krzysztof Kozek
www.pulspolonii.com

Medal„Jako dyplomata wręczałem różne odznaczenia około 200 razy, ale medale zasłużonych dla kultury polskiej chyba tylko siedem razy. I tak dzisiaj przypadł mi zaszczyt wręczyć odznaczenia za krzewienie polskiej kultury trójce artystów: Panu Marcelemu Weylandowi, tłumaczowi eposu narodowego „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza oraz Państwu Monice i Wojciechowi Kornelom za popularyzacje muzyki polskiej w Australii w tym za organizację koncertów „Osiem wieków muzyki polskiej” oraz „Tańce polskie” – tak rozpoczął swe wystąpienie konsul generalny RP Ryszard Sarkowicz w czasie uroczystości w ostatni piątek 26 maja 2006.


The Sydney Consort
LAUREACI: MARCEL WEYLAND, MONIKA KORNEL I STAN WOJCIECH KORNEL

Przedstawiając laureatów Konsul Sarkowicz przypomniał dramatyczną wędrówkę Pana Weylanda z Łodzi do Wilna, skąd dzięki pomocy japońskiego konsula miał szansę uciec do Szanghaju i dalej do Australii. Tu ukończył architekturę, potem prawo...więc niby nie był artystą...A jednak w sposób nieskończenie artystyczny przetłumaczył na angielski „Pana Tadeusza”, a teraz podobno pracuje nad przekładami innych poetów polskich – powiedzial konsul i dodał, że tym, co łączy trójkę laureatów jest nie tylko działalnośc artystyczna, ale także miasto Łódź.
Tak, bo Państwo Kornelowie tam właśnie studiowali. Gdy przyjechali do Australii, latami ciężkiej pracy zasłuzyli sobie na znakomitą reputację. Należą tu do grona najsłynniejszych muzyków polskiego pochodzenia. Grają oczywiście nie tylko muzykę polską. To oni zorganizowali serię koncertów w Sydnejskim Konserwatorium Muzyki pt „Osiem wieków muzyki polskiej”. Było to duże wydarzenie w życiu kulturalnym Sydney. Dzięki nim polska muzyka stała się tu bardziej znana. „I za to chciałbym im podziękować. Niestety, nie było mnie jeszcze w Australii, nie byłem na tych koncertach, ale wiele dobrego o nich słyszałem. Miałem natomiast szczeście być na ich ostatnim koncercie pt „Tańce polskie”. Doznałem wiele wspaniałych wzruszeń, za które teraz dziękuję.”- mówił Konsul Sarkowicz.
Po otrzymaniu medali laureaci wygłosili krótkie przemówienia, w których mieli odpowiedzieć na pytanie, co takiego czyni człowieka artystą.
Pan Weyland odpowiedział, że aby zostać artystą, trzeba spełnić dwa wymogi, po pierwsze you’ve got to be mad, po drugie trzeba umieć znaleźć mecenasa albo jeszcze lepiej dwóch – i tu wymienił dwa nazwiska: bylego konsula generalnego Tadeusza Żylińskiego oraz Marka Burdajewicza.
The Sydney ConsortGratulacje M. & W. Kornelom składa pani Wanda Wiłkomirska

Z kolei głos zabrał Stan (Wojciech) Kornel. Oczywiście miło jest dostać nagrodę – powiedział –ale nie po to działaliśmy, aby ją dostać. My po prostu kochamy muzykę. My nią żyjemy, oddychamy, o niej śnimy. To nieodłączna część naszego życia. W przeciwieńswtwie do Australii, historia muzyki polskiej jest długa i bogata. Jest co prezentować tutejszym melomanom. Chopin, Lipiński, Wieniawski, zwłaszcza muzyka tego ostatniego. Lubie go grać, jego muzyke wspaniale się interpretuje.
Urodziłem się wprawdzie w Australii, ale czuję się Polakiem. Moi rodzice byli Polakami, moi dziadkowie byli Polakami. Więc gram muzykę polską, grywałem nawet tu w konsulacie, ale jako music hall ma on dość kiepską akustykę, więc bywało, że odmawialiśmy grania tu. Były czasu, że nie było tu nawet pianina. Potem było takie okropne, że nie można było na nim grać. Teraz mamy fortepian. Na koniec chcę podziękować państwu za przybycie na dzisiejszą uroczystość i za bywanie na naszych koncertach. Gdyby nie wy – to byśmy nie grali, wszak gramy dla was. Dziekuję Polonii.
Monika Kornel, na pytanie jak została artystką, opowiadała o wpływie swej mamy. „W czasach, kiedy byłam dziewczynką, moja mama - która była nauczycielką - powiadała, że najbezpieczniejszym miejscem w dobie komunizmu jest szkoła muzyczna. Poszłam więc do szkoły muzycznej, nie mając pojęcia, że jako muzyk spotkam muzyka, który zostanie moim mężem.”
The Sydney Consort
Monika Kornel też dziękowała publiczności, „bo przecież bez niej nasza praca nie miałaby sensu”; dziękowała też Konsulatowi, który był współtwórcą serii koncertów muzyki polskiej. „Naszym marzeniem jest, abyście przychodzili na nasze koncerty z australijskimi przyjaciółmi, nie tylko Australijczykami, ale też ludźmi z różnych ras i stron świata. To wy możecie nam pomóc w promowaniu polskiej muzyki na tym kontynencie.”
Tu Konsul Sarkowicz pół żartem pół serio zwrócił się do W.Kornela z prośbą, aby uwagi o akustyce dał na piśmie, to może to poskutkuje i MSZ da jakieś pieniądze na remont sali....”bo dotychczasowe starania nie odniosły skutku.”
Po części oficjalnej rozpoczęly się gratulacje, pogawęki, wspólne robienie zdjęć. Były pyszne torty oraz wino i soki...a na „deser” fabularny film polski.
The Sydney Consort
Każdy chce mieć zdjęcie z laureatami.
PULS POLONII, 28 maja 2006
Foto: Marek Weiss & Krzysztof Kozek
www.pulspolonii.com
Arch. ITM Pro Arte

Artykuły w tym dziale:

2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
1997-2001
Archiwum
Pro Arte

Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne & Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna PRO ARTE
Państwowa Szkoła Muzyczna, 88-100 INOWROCŁAW, ul. Kilińskiego 16 a
tel. 052 357 46 50, fax 052 357 46 50
Maria Juraszek - prezes ITM, kom. 668 365 075, e-mail: marylajuraszek@gmail.com
Jacek Kaczor - szef IOS, kom. 602 136 627, e-mail: kaczor.j@interia.pl
Copyright © ITM Pro Arte, Inowrocław 2001-2024, ® All Rights Reserved
www.proarte.zdrowemiasto.pl
Projekt, wykonanie, opieka techniczna: Peritus, Bydgoszcz, tel. 052 325 46 36 lub 602 704 115

www.zdrowemiasto.eu
Centrale telefoniczne