Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna „Pro Arte”
Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne „Pro Arte”
„(...) Od dawna, w gronie osób zajmujących się profesjonalnie muzyką, toczą się dyskusje o potrzebie kreowania gustów muzycznych (...) Celowym zatem wydawało się powołanie Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego, które przyjęło na siebie obowiązek upowszechniania i popularyzowania muzyki oraz kształtowania gustów i potrzeb słuchaczy (...)” Maria Juraszek, Goniec Kujawski

Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna „Pro Arte”
Powstała w październiku 2001 roku pod patronatem Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego „Pro Arte”. Tworzą ją muzycy związani ze środowiskiem inowrocławskiej szkoły muzycznej - pedagodzy, absolwenci oraz artyści zaprzyjaźnieni z tą instytucją.
    Inowrocław, Piątek, 19 kwietnia 2024 roku. Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa
  PL GB DE   Strona główna > Archiwum „Pro Arte”
Archiwum
Archiwum
Koncert Nadzwyczajny z okazji Święta Konstytucji 3 Maja

Prezydent Miasta Inowrocławia zaprasza na coroczny Koncert Nadzwyczajny z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. Gość Honorowy – Henryk Mikołaj Górecki, Agnieszka Tomaszewska – sopran, Michał Nesterowicz – dyrygent, Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna "Pro Arte".

Koncert odbył się (wyjątkowo) 6 maja 2007 roku o godz. 19:00 w Kościele pw. Świętej Jadwigi Królowej, ul. Wojska Polskiego w Inowrocławiu. W programie: Henryk Mikołaj Górecki, III Symfonia „SYMFONIA PIEŚNI ŻAŁOSNYCH” OP. 36.

Organizatorzy: Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne „Pro Arte”, Inowrocławski Dom Kultury.
Sponsorzy: Urząd Miasta Inowrocławia, Zakład Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL.
Partnerzy medialni: Gazeta Pomorska, Gazeta Wyborcza, Twoja Muza, TVP3, Radio PiK, Radio GRA, Portal zdrowemiasto.pl


Fot. Krzysztof Pałasz

Henryk Mikołaj Górecki
Wybitny kompozytor polski. Urodził się 6 grudnia 1933 roku w Czernicy koło Rybnika. Regularną naukę muzyki rozpoczął w 1952 roku w Średniej Szkole Muzycznej w Rybniku, a następnie studiował kompozycję w klasie Bolesława Szabelskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (1955-60). Już wówczas komponował, a w 1958 roku odbył się monograficzny koncert młodego kompozytora, pierwszy tego rodzaju w historii śląskiej uczelni muzycznej; wykonano wtedy pięć jego utworów, a wśród nich pierwszą wersję „Pieśni o radości i rytmie” op. 7 oraz Koncert na 5 instrumentów i kwartet smyczkowy op. 11. W tym samym roku zadebiutował na II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, gdzie wykonano jego „Epitafium” op. 12. Dzięki temu utworowi Henryk M. Górecki zyskał opinię jednego z najbardziej awangardowych kompozytorów w Polsce. W 1960 roku ukończył studia, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Tego samego roku jego „Monologhi” op. 16 zdobyły I nagrodę Konkursu Młodych Kompozytorów ZKP, a podczas IV Festiwalu „Warszawska Jesień” duże zainteresowanie wzbudziły jego „Scontri” op. 17. W 1961 roku kompozytor przebywał w Paryżu, gdzie jego I Symfonia „1959” op. 14 zdobyła I nagrodę na II Biennale Młodych. Od 1965 roku pracował w PWSM w Katowicach, od 1968 roku jako wykładowca, a od 1972 roku na stanowisku docenta; uczył czytania partytur, instrumentacji i kompozycji. W latach 1973-74 dzięki pomocy Deutscher Akademischer Austauschdienst przebywał w Berlinie. W 1975 roku został rektorem katowickiej PWSM i funkcję tę pełnił przez cztery kolejne lata. W 1977 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego. Studiowało u niego wielu znanych później muzyków, a wśród nich: Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Rafał Augustyn. Praca pedagogiczna nie przeszkodziła Henrykowi M. Góreckiemu w dalszej pracy twórczej, osiągnął w tym czasie również szereg sukcesów jako kompozytor. W 1967 roku jego „Refren” op. 21 zajął III miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, w 1968 roku „Kantata” op. 26 zdobyła I nagrodę na Szczecińskim Konkursie Kompozytorskim, a w 1973 roku „Ad Matrem” op. 29 zajęło I miejsce podczas kolejnej edycji paryskiej Trybuny Kompozytorów UNESCO. Otrzymał również: Nagrodę Muzyczną Województwa Katowickiego (1958 i 1975), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (III stopnia, 1965 oraz dwukrotnie I stopnia, 1969 i 1973), a także nagrody: Związku Kompozytorów Polskich (1970) i Komitetu do Spraw Radia i Telewizji (1974) oraz Nagrodę Państwową I stopnia (1976) i Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych (1992). W 1994 roku Uniwersytet Warszawski przyznał kompozytorowi tytuł doktora honoris causa.
Henryk Mikołaj Górecki rozpoczynał swoją kompozytorską karierę jako skrajny awangardzista. Jego utwór „Scontri”, ze swoimi szokującymi nowoczesnością brzmieniami, stał się w 1960 roku prawdziwym wyzwaniem dla słuchaczy „Warszawskiej Jesieni” i symbolem polskiej awangardy muzycznej. W 1976 roku, podczas kolejnej „Warszawskiej Jesieni” kompozytor rzucił nowe wyzwanie, III Symfonią „Symfonią pieśni żałosnych” przeszedł na pozycje radykalnie odmienne, upraszczając swój język muzyczny i redukując środki wyrazu. Tymczasem, po szesnastu latach, w 1992 roku ta właśnie jego symfonia trafiła na pierwsze miejsca amerykańskich i angielskich list przebojów, a o Góreckim zaczął mówić cały świat. Sprawiła to płyta amerykańskiej firmy Elektra Nonesuch z nagraniem „Symfonii pieśni żałosnych” w wykonaniu amerykańskiej śpiewaczki Dawn Upshaw i zespołu London Sinfonietta pod batutą Davida Zinmana. Angielskie radio Classic FM na żądanie słuchaczy nadawało wówczas fragmenty tego utworu na okrągło. Odtąd słuchają III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego nie tylko melomani, ale też młodzież i zwykli ludzie nie mający na co dzień nic wspólnego z muzyką poważną. A wielu słuchaczy na całym świecie zainteresowało się również szerzej twórczością wybitnego polskiego kompozytora. Polskie Centrum Informacji Muzycznej. www.polmic.pl (fot. archiwum Teatru Wielkiego, W-wa)

Agnieszka Tomaszewska
W 2004 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem Gdańskiej Akademii Muzycznej Wydziału Wokalno-Aktorskiego, w klasie śpiewu dr Aleksandry Kucharskiej - Szefler. Studiowała w Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien, pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych przez Thomasa Hampsona, Régine Crespin, Barbare Boney, Katię Ricciarelli.
Otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury 2002 w dziedzinie muzyki. Stypendystka Ministra Kultury 2004. Laureatka konkursu Internationale Sommerakademie der Universität Mozartem 2004 w Salzburgu. W maju 2005 roku zdobyła I Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. "Ady Sari" oraz Nagrodę Specjalną Radia RMF Classic.
Na scenie operowej zaśpiewała w latach 2003-2005 partie: Serpina ("La serva Padrona"), Cleopatra ("Giulio Cesare"), Adina ("L'elisir d'amore"), Arminda ("La finta giardiniera"). W sezonie artystycznym 2005/06 występuje w Hamburgische Staatsoper (Niemcy).
Występowała w koncertach papieskich - Bazylika Mariacka - Gdańsk w 2003 roku, a następnie - Boston w roku 2004.
W repertuarze oratoryjnym zaprezentowała się w roku 2005 w dziełach: "Pasja Mateuszowa" J. S. Bach, "Ein deutsches Requiem" J. Brahms z Kammersinfonie Bremen (W. Helbich); "Pasja Janowa" J. S. Bach z Cremerata Baltica (P. Schreier), "Msza Kaszubska" M. Kuczyńskiego z Orkiestrą Opery Bałtyckiej (J. Przybylski). W ramach Salzburger Festspiele wykonała z Kwintetem Paula Roczka "Stabat Mater" Boccheriniego.
Wzięła udział w prawykonaniu dzieła napisanego przez Jana A. P. Kaczmarka na Jubileusz 25-lecia "Solidarności" - "Kantata o wolności", "Oratorium czerwiec 1956" (M. Nestorowicz) oraz utworu napisanego z okazji 60-lecia Radia Gdańsk - "Oratorium Gdańskie" (W. Rajski) Marka Kuczyńskiego.
Wystepowała z zespołami: Cremerata Baltica, Musica Antiqua Köln, z Orkiestrami - Filharmonii Bałtyckiej, Opery Bałtyckiej, Opery Krakowskiej, Filharmonii Izmirskiej, Filharmonii Poznańskiej, z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Cappellą Gedanensis w Polsce, Niemczech, Szwecji, Hiszpanii, Austrii, Francji, Litwie, Łotwie, Turcji, Stanach Zjednoczonych.
Dokonała nagrań dla Radia i TVP. W 2003 roku nagrała solową płytę "Śpiewam dzieciom". www.creasoft.pl/at/index.php

Arch. ITM Pro Arte
Artykuły w tym dziale:

2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
1997-2001
Archiwum
Pro Arte

Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne & Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna PRO ARTE
Państwowa Szkoła Muzyczna, 88-100 INOWROCŁAW, ul. Kilińskiego 16 a
tel. 052 357 46 50, fax 052 357 46 50
Maria Juraszek - prezes ITM, kom. 668 365 075, e-mail: marylajuraszek@gmail.com
Jacek Kaczor - szef IOS, kom. 602 136 627, e-mail: kaczor.j@interia.pl
Copyright © ITM Pro Arte, Inowrocław 2001-2024, ® All Rights Reserved
www.proarte.zdrowemiasto.pl
Projekt, wykonanie, opieka techniczna: Peritus, Bydgoszcz, tel. 052 325 46 36 lub 602 704 115

www.zdrowemiasto.eu
Centrale telefoniczne